Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Stille moordenaar nummer één!

Veel mensen kijken misschien naar het effect van stress op de gezondheid en de kwaliteit van leven en vragen zich af: is stress doodsoorzaak nummer één? Omdat het rechtstreeks in verband wordt gebracht met de zes belangrijkste doodsoorzaken, kan stress een stille-moordenaar worden genoemd.

Stress is op zichzelf staand niet erg of schadelijk. Stress is juist ontzettend gezond! Wanneer we stress ervaren, staan we goed op scherp. Gezonde stress helpt je in veel gevallen sneller dat examen maken dan wanneer je geen stress ervaart, stress helpt je om met een gezonde doses spanning een sollicitatiegesprek in te gaan, of stress helpt om vooraf een wedstrijd jezelf goed voor te kunnen bereiden. Stress is namelijk een gezonde methode vanuit de hypofyse in je lichaam die aanstuurt op het zogeheten “Flight or Fight response”. Dat is hèt systeem wat jou verteld in situaties waar een spanning dreigt, of je klaar staat om te vluchten of te vechten.

Positieve Stress

Of je dat geheel letterlijk moet nemen is nog maar de vraag. Als ik mij aan het voorbereiden ben op een nieuw coachgesprek, dan voel ik ook gezonde spanning, maar dan denk ik niet aan vluchten of vechten. Ik heb dan gezonde stress omdat ik wil presteren. Hierin voel ik een kleine dreiging of een prestatiedruk. Deze kunnen we onder de noemer gezonde stress (eustress) zetten. Stress waarin het lichaam jou de mogelijkheid geeft om tot het uiterste te presteren omdat je hart sneller gaat kloppen, je beter zuurstof op kunt nemen, je alerter begint te worden en je sneller prikkels kunt verwerken.

Hoe ervaar jij positieve stress? Bij mij levert het zo nu en dan fantastisch werk. Werken onder stress vind ik heerlijk! Stressvolle situaties ervaren, ontleden en vervolgens een prachtig resultaat neerzetten kan ik alleen maar van genieten. Maar ook daarin draaf ik af en toe door en moet ik mijzelf bewust afremmen. Er zijn dagen dat ik tot ‘s avonds laat nog achter de computer aan projecten werk omdat ik in een ‘flow’ zit. Goude tip, doe dit niet. Ook al zit je in een flow, genoeg is genoeg! Zelfs gezonde stress heeft zijn kanten. We leven obsessief in een prestatiemaatschappij. Hartstikke tof allemaal geweldig resultaat willen leveren, maar we voelen ook continu de druk om te presteren (discussie voor een andere keer). Dan kan het zomaar zijn dat veel blootstelling aan gezonde stress nog nare klachten kan geven. Hoofdpijn, oververmoeidheid, niet goed kunnen slapen of een slechte nachtrust zijn bijvoorbeeld een aantal van deze vervelende klachten.

Negatieve Stress

Wanneer we in situaties terechtkomen die bedreigend, destructief of gevaarlijk zijn kunnen we negatieve stress ervaren, ofwel distress. Distress is het resultaat van een lopende scheiding, of een afgebrand huis, of een hond die jou wilt bijten. Waarom is negatieve stress dan zo relevant? Omdat de drempel naar het ervaren van negatieve stress steeds dichterbij komt. Er gebeurd zoveel in onze huidige samenleving, dat we ons continu bedreigd voelen en een psychologische oorlog voeren tussen ontspannen en stress. Veel kunnen we hangen aan onze prestatiedrang, maar ook de vele relaties die we proberen te onderhouden, een crisis hier en daar die we willen overwinnen en ons materialistisch hartje willen begeren.

Langdurige gezonde stress en negatieve stress hebben een flinke impact op het leven. Als je herhaaldelijk onder veel druk staat, dan kan het zomaar zo zijn dat bij de dokter aanklopt met een lijst aan verschijnselen:

  • hoofdpijn
  • misselijkheid
  • maagklachten
  • aangespannen spieren in bijvoorbeeld je nek, kaken of schouders
  • duizelingen
  • overmatig zweten
  • versnelde hartslag en/of ademhaling
  • trillen
  • verhoogde bloeddruk
  • (chronische) hyperventilatie
  • huidaandoeningen
  • slaapproblemen
  • vermoeidheid
  • obsessieve gedachten
  • geheugenproblemen
  • concentratieproblemen
  • piekeren
  • vermijding
  • agressie
  • te veel/te weinig eten
  • overmatig actief zijn
  • te veel tegelijk doen
  • meer roken
  • meer alcohol of koffie drinken
  • chaotisch zijn en het overzicht verliezen

En dit is geen lijst met klachten waar 1 op de 10000 mensen last van hebben. Nee zeker niet! Er zijn er genoeg die meer dan de helft van de klachten kunnen opnoemen.

Wat kunnen jij en ik hier mee?

Nou, we kunnen proberen om de drempel van het oproepen van stress te verleggen. Door in bekende stressvolle situaties trucjes te verzinnen om jezelf te kalmeren en aan te passen aan de situatie, kunnen we de stress van ons afroepen. Één van die trucjes is het gebruik van essentiële oliën. Met de oliën kan ik mijn lijf rust geven wanneer ik in stressvolle situaties beland. Voor Stress Release gebruik ik de volgende varianten:

Relaxen: Lavender

Een hele lekkere die mij altijd doet denken aan vakantie, en heel cliché: “Frankrijk”. Hier kan ik goed door ontspannen, en ik vind hem daarnaast ook gewoon heerlijk ruiken.

Slapen: Chamomile

Zoals Chamomile thee je na een slok al slaperig doet voelen, kan je deze diffusen èn op je polsen, nek en slaap toepassen. Geef jezelf een 30 minuten relaxen op bed en je hebt een heerlijke nachtrust.

Mediteren: Orange

Om te ontstressen kan je een citrus olie wel gebruiken. De Orange is net iets zoeter dan een Lemon, en zorgt daarvoor voor een iets minder energieke geur, en geeft het je een ietwat meer warm en knus gevoel. De olie stimuleert het ontspannen van de spieren, en het is net alsof er een blok van je schouders afvalt.

Angst: Sandalwood

De olie om te ‘aarden’. Bij angst komen we vaak het gevoel tegen dat we niet in controle zijn, en niet met beide benen op de grond staan. Angst is het teken van geen grip op de situatie hebben, en het teken dat je jezelf misschien wel even kwijt bent. Gebruik Sandelwood om je lijf en geest weer naar het hier-en-nu te brengen.

Mood Lifter: Lemon

Och, de Lemon. Wat is deze fijn om jezelf een oppepper te geven! Zo sterk, zo lekker, en zo verschrikkelijk goed voor je! Kijk uit voor de zon, maar smeer hem vooral even op je polsen (het liefst aangemengd met Fractionated Coconut Oil), doe een druppel in je handen en snuif goed (cuppen), en doe een druppel in een glas water en drinken maar. Laat mij maar weten of het iets met je heb gedaan, ik ben benieuwd.

4 Comments

  • Suzannah de Groot
    Posted 7 November 2022 at 14:56

    Positieve stress is op het moment zelf altijd weer ongemakkelijk vind ik. Ook ik voel gezonde spanning als ik een energy reading mag geven. Lukt het nog wel? Kan ik deze persoon de inzichten geven die zij of hij zoekt? Bijzonder dat vaak bij de eerste zin die lichte stress tinteling alweer wegebt. Zodra je er voorbij bent, voel je je hemels.
    En ja, negatieve stress is een sluipmoordenaar. Ik heb een tijdje last gehad van diverticulitus, een onsteking van een uitstulping op de dikke darm. Dit kwam puur door stress en angst. Het kan fysiek een hoop ellende opleveren inderdaad!

  • Annick
    Posted 8 November 2022 at 09:49

    Fijn om dit te lezen, lavendel is natuurlijk erg bekend maar die andere kende ik nog niet zo goed. Zo heb ik ontdekt dat Lemon voor mij ook erg veel doet!

  • Mariska
    Posted 10 November 2022 at 16:25

    Heel herkenbaar. Stress bij het voorbereiden voor een behandeling of consult is positieve stress, gaat het wel goed, lukt het wel, hoe gaat het paard of de eigenaar reageren?
    Negatieve stress is de stress die meteen op mijn nek en schouders slaat, ik heb (bijna) altijd een diffuser ketting om waar ik om de paar dagen een druppel olie op doe waar ik op dat moment behoefte aan heb. De wild orange is één van mijn favorieten, wordt altijd weer blij van die geur. Voor het slapen gaan doe ik in die periodes vaak de serenity in de diffuser, maar soms ook de air. meer lucht, zowel letterlijk als figuurlijk. De volgende ochtend zit ik dan minder in mijn hoofd en hierdoor nemen de stressklachten ook weer af.

  • Francina
    Posted 10 November 2022 at 18:12

    Wat goed om hier aandacht aan te besteden. Gezonde stress is goed inderdaad, maar teveel stress is ziekmakend. Wat goed om te lezen welke olie je kunt gebruiken bij de verschillende stressklachten.

Leave a comment